Skriven av 13:34 Sverige

Vad Mariestadstidningen inte skrev om Det fria Sverige

Om journalister för en gångs skull bemödade sig om att vara objektiva och ge läsarna ett sammanhang så hade vi inte behövt göra det.

Det handlar om sammanhang, något journalister struntar i om det är till deras fördel. Ett lösryckt citat här, en avkapad mening där och offret står där och kliar sig i huvudet när vederbörande inte känner igen sig själv i texten de läser. Det är alltid förenat med fara att ha med mediemurvlar att göra. Etter värre är det när de uppenbarligen har ett horn i sidan till en redan.

I samband med en reportageserie om Älgarås framtid (Svenskarnas hus ligger i Älgarås, Töreboda kommun) frågade journalisten Malin Bring (MT) om en intervju med företrädare för Det fria Sverige. Dan Eriksson pratade hon med över telefon och jag själv svarade skriftligt. Självfallet såg hon dock till att komma förbi Svenskarnas hus för att ta några foton (och försöka få till en intervju trots allt). Det slutade med att jag kastade ut henne och att hon numera inte är välkommen till vårt hus igen.

Befria Älgarås?

Men låt oss nu ta en sak i taget. Ett citat som tillskrivs mig i texten är:

– Europa ska befrias, Sverige ska befrias och Älgarås ska befrias!

Älgarås befrias från vad? Det låter ju underligt, speciellt för oss som bor i Älgarås. Behovet av befrielse som citatet ger känslan av känns inte igen.

Men som skrevs ovan: allt handlar om kontext.

I mitt korta samtal med Malin Bring så påpekade jag att vår strävan sträcker sig över generationer och som exempel påpekade jag att befrielsen av Spanien tog 800 år. Hon sa då att Älgarås var det hon fokuserade på. Jag förklarade att DFS är så mycket mer än Älgarås men att grundtanken vår – vilket är den nationella oppositionens – är att Europa och Sverige ska befrias, vilket, som jag påpekade, också innebär Älgarås, med tanke på att det ligger i Sverige.

Det fick hon till att “Älgarås ska befrias”.

Sammanhang alltså. Det struntade Malin Bring i eftersom det gynnade hennes intressen. Vad vi vill med och i Älgarås har vi berättat om många gånger, men att meddela det vidare var inte intressant för henne.

Kallar man oss sekt åker man ut

I alla texter som Malin Bring och Mariestadstidningen skrivit om Det fria Sverige fram tills nu så har man benämnt oss som en förening eller organisation, vilket är riktigt eftersom vi är en förening (en ideell förening därtill, med organisationsnummer och allt).

I samtalet med mig kallade Malin Bring oss för en sekt (och hon påpekade att hon själv varit med i en sådan tidigare) varpå jag konstaterade att besöket var över och ombad henne att gå. Varför? Ja, det säger väl sig självt?

En sekt ger negativa konnotationer och därför ville hon använda ordet. För att motivera det för läsaren hänvisar tidningen till Nationalencyklopedins definition i en fotnot:

“Enligt Nationalencyklopedin syftar ordet sekt på en religiös grupp med avvikande åsikter, eller en mindre, politisk ytterlighetsgrupp.”

Att ordet på svenska har en negativ klang (till skillnad från andra språk) visste hon mycket väl, men försöker nu svekfullt ursäkta sig med genom att hänvisa till NE. Det var lågt, men väntat och varför hon åkte ut.

Ingen kan komma “hem” till oss, till vårt Svenskarnas hus, och tala nedsättande om oss. Inte privatpersoner, inte myndighetspersoner och heller inte journalister.

En ursäkt från Malin Bring, till Det fria Sveriges över 2 000 medlemmar, torde vara på sin plats. Eller kommer hon och MT konsekvent kalla DFS för en sekt, med ett sekthus i Älgarås och Dan Eriksson som sektledare? Så klart inte, eftersom det skulle vara fel, uppenbart absurt och dra ett löjes skimmer över henne och tidningen.

Det som inte kom med i tidningen

Så var det allt det som inte kom med, som läsaren av Mariestadstidningen inte får ta del av. De erbjuds ju bara Malin Brings tillrättalagda och extremt avkortade version. Därför publicerar jag nedan Malin Brings alla frågor till mig, samt de svar jag gav. I princip inget av det kom med i reportaget i tidningen.

FRÅGA: I vilket sammanhang myntade Dan Eriksson segregera, organisera, revoltera?

SVAR: Dan Eriksson myntade treklangen segregera-organisera-revoltera i samband med en sändning av Kväll med Svegot, men han torde ha grubblat över saken en tid innan. Bäst är att fråga honom.

FRÅGA: Ni kallar det för en budkavle – varför?

SVAR: En budkavle är ett viktigt meddelande som skall bäras vidare av mottagaren. Det är ena orsaken. Den andra är att benämningen anknyter med vårt arv och en tid då svenskarna stod redo att ta ansvar om fara, kris eller krig hotade.

FRÅGA: Kan du lite kortfattat förklara tankegången bakom orden?

SVAR: Segregera innebär att bestämma sig för att frivilligt skilja sig från sådant man anser är negativt och nedbrytande; exempelvis etablissemangets nihilism och hedonism, normkritik och multikulturalism. Det kan också innebära att man ser till att vara åtskild från grupper av människor som det inte går att samverka eller samleva med, eller som kan hota ens liv och säkerhet. Exempel nämns i aktuell budkavle. Varför organisering är viktigt är självklart, ensam är inte stark. Att revoltera signalerar omedelbarhet och kraft. Revolten mot den moderna världen görs med kraft.

FRÅGA: I inspelningen där du pratar om begreppen säger du att det viktigaste för DFS är begreppet segregera. Sverige är ju redan ett ganska segregerat land. Vill ni öka segregationen?

SVAR: Det fria Sverige är ett generationsprojekt och vi är övertygade om att om 100 år, 200 år eller mer (återtagandet av Spanien från muselmanerna tog 800 år) så kommer det fria Sverige stå kvar medan AB Sverige imploderat. Vi lever i AB Sverige men lägger grunden för det fria Sverige och de fria svenskarna. Alla som vill vara en del av det och alla som vill undvika att drabbas av det sönderfallande samhället gör bäst i att segregera sig från det.

FRÅGA: ”Håll er till era egna, bjud inte hem främlingar” manar du i videon. Om jag exempelvis flyttar till en ny plats, som (jag tror) du gjort till Älgarås – hur ska jag få en ny bekantskapskrets?

SVAR: Kontexten vill jag minnas är uppenbar. Många svenskar hade sluppit utsättas för alla möjliga övergrepp och eländen om de inte lyssnat på politiker, journalister, opinionsbildare och andra svekfulla figurer som ropar på integration, “möten mellan människor” etc. Att det inte handlar om att bjuda in grannen på en kopp kaffe torde inte behöva sägas, men nu är det sagt.

FRÅGA: Handla inte hos icke-svenskar, säger du också. Hur ska det hanteras i Älgarås?

SVAR: Jag själv löser det genom att inte göra det. Förhoppningsvis och i framtiden kommer Det fria Sverige kunna erbjuda Älgarås en närbutik. Jag vill gärna se förbättrad service och en butik som är fräsch, inbjudande och där anställda har stort engagemang och alltid skor på fötterna.

FRÅGA: ”Skapa stora, etniska gäng” uppmanar du unga människor. Varför? Är det något du rekommenderar för Älgarås-ungdomar?

SVAR: Svenskar bör hålla ihop. Svenska ungdomar bör hålla ihop. Allt beror på hur det ser ut där man bor. I Solna blev två svenska killar kidnappade, våldtagna och torterade i somras av två främlingar. Hade det inte varit två svenskar utan tio stycken så hade det inte hänt. Ännu bättre vore om dessa tio som håller ihop tränar kampsport och är nationalister. Vill man undvika elände som svensk så ser man till att ha andra svenskar kring sig; man ser till att träna, sporta och studera. Man övar sig i goda dygder och ser till att vara en god medmänniska och tillgång i samhället. Självklart borde ungdomar i Älgarås söka en sådan positiv och uppbygglig gemenskap.

FRÅGA: ”Mannaförbund” kallar du de här önskvärda etniska gängen. Kan unga kvinnor ingå där, eller bör de ägna sig åt annat?

SVAR: I alla tider har män behövt sammanhang tillsammans med andra män och kvinnor med andra kvinnor. Att hänga med “grabbarna” eller ha en “tjejkväll” understryker detta. Mannaförbundet är inget “gäng” (se min bok Odalfolket och mannaförbunden) men är av hävd (tillbaka till den indoeuropeiska äldsta historien) enkom för män. Kvinnor har sina egna gemenskaper som är upp till dem själva att organisera efter eget kynne. Däremot är det självklart att tjejer ska vara välkomna i “gänget”. Viktigt alltså att göra åtskillnad mellan mannaförbund som organisering och “gänget” som praktisk enhet för unga att slippa rånas, våldtas och på andra sätt råka illa ut i det mångkulturella samhället.

Den budkavle som Malin Bring hänvisade till och i vilken allt hamnar i rätt sammanhang kan du se här:

Vill du läsa mer sådant här? Teckna en prenumeration på Nationalisten, Sveriges enda nationalistiska tidskrift. Den kommer ut en gång i månaden och du väljer själv om du vill få hem den tryckta upplagan eller bara läsa den digitalt.

(Visited 1 385 times, 1 visits today)
0
Vi vill veta vad du tycker! Lämna en kommentar!x
()
x
Share This