Skriven av 11:44 Sverige

Attitydpolitik och attitydjournalistik

S-kampanjen mot SD spiller också över på M och KD. Kommer moderata tidningar stå emot eller följa med i den socialdemokratiska kampanjen?
S-kampanj mot SD

Björn Björkqvist belyste här om dagen sossarnas nya anti-SD-kampanj i en artikel på Nationalisten.se. Här följer ett litet inlägg som kastar mer ljus på tendensen i svensk politik och opinionsbildning. En del av sossekampanjen är i vanlig ordning att nazistanstryka Sverigedemokraterna. 

En första fråga borde därför lyda: Vad har Sverigedemokraterna över huvud taget med NSDAP att göra politiskt sett? Brukar SD tala om lebensraum? Står SD för en våghalsig, expansiv utrikespolitik? Har de någon utrikespolitisk vision över huvud taget? För de en aggressiv retorik mot demokrati och kommunism? Mot judar? Vill Sverigedemokraterna lösa arbetslöshet medelst vägbyggen? Står de för en sund familjepolitik med begränsad abort och uppmuntran till många barn? Talar SD om diverse raslagar? Nej! Och för övrigt, påminner en enda SD:are om de starka personligheterna inom nazistgarnityret (oavsett om man beundrar dem eller avskyr dem): Hitler, Göring, Goebbels, Hess, Speer och många andra? Nej!

Sossarna = attityd utan innehåll

Det bevisar just det Björkqvist påpekar, att sossarna bara har kört igång en smutskastningskampanj inför valet om halvannat år, en kampanj som inte har med innehåll utan bara med attityd att göra. Attityd utan innehåll! Det är de nya sossarna. Visst har de kört ”SD = nazism” under en lång tid, men de har uppenbarligen växlat upp nu. Givetvis på grund av att Sverigedemokraterna är den främsta utmanaren om statsmakten. Och att de själva är ett gäng sopor.

Men vad med Moderaterna och Kristdemokraterna då? Vad kommer att hända med dem? Och vad blir medias roll i det hela, i vår politiska och mediala ankdamm? Björkqvist nämner hur sosseplanen är att nazistanstrykningen ska färga av sig på Moderaterna och Kristdemokraterna. Givetvis är det så. Och helt kort påpekar han hur sossarna bland annat använder anti-Trumpstämmningarna och medias intimitet med sossemakten.

Journalisterna gör likadant

Det här betyder mer än man först tror. Sossarna har faktiskt allt att vinna på attitydpolitiken – eftersom den går hand i handske med dagens mediala klimat. Sossarna vill helst få all svensk media med sig i sin kampanj, och det finns en del som talar för att det kan bli så.

I USA har 95 procent av den mediala industrin i fem års tid varit 100 procent mot Donald Trump. Och stämningen har hela tiden trappats upp, varmed lögner, hets och total ensidighet har blivit det normala. Det aggressiva mediaklimatatet har också färgat av sig på hela det republikanska partiet, den ena hälften av amerikansk politik. Alla som tittar på CNN, ABC, CBS eller läser Washington Post och New York Times med mera ur etablissemangets fatabur ska hjärntvättas till att hata Trump, rynka på näsan åt republikansk politik och älska demokraternas hjärtefrågor.

Vi har sett samma tendenser i Sverige under lång tid. Polarisering, opinionsmässig ensidighet och hets har varit det främsta riktmärket för svensk media och svensk debatt. I Trumpfrågan har det varit uppenbart i fem år, och i SD-frågan har det varit uppenbart i femton år. Men kommer media liksom sossarna att växla upp? Björkqvist kallar det en ”fantastisk symbios som uppstår när S-politiker och journalister får hata SD tillsammans” i helgens Agenda. Jodå, media kör på för fullt.

Attitydjournalistik

Den stora frågan lyder nu: kommer Svenska Dagbladet och en bunt regionala tidningar att ge Moderaterna och Kristdemokraterna korgen nu när M öppnar för samarbete med SD? För att få vara en helgjuten del av den mediala hetskulturen? Dagens Nyheter gjorde det mer eller mindre öppet för länge sedan. Peter Wolodarski lanserade i samma veva begreppet agendajournalistik. Man borde hellre kalla det attitydjournalistik.

Attitydjournalistik är nämligen det som gäller i vår tid. Det finns ett klart behov hos dagens journalister att vara del av en kompakt ensidighet, att skapa polarisering, att piska upp stämningar, att anklaga motståndarna för moralisk förkastlighet, att ljuga (det räknas inte som lögner när alla menar en sak). Det som räknas är att ha en frän attityd (hellre än att ge torra, sakliga inlägg). Kanske beror det på att journalisterna nuförtiden är själsligt korrupta, kanske dumma, kanske obildade, kanske har de dålig fantasi.

Hur kommer Moderaterna att reagera

Det blir svårt för SvD o co att stå emot den tendensen. När det gäller Trump har ju tidningen varit där i fem års tid. Man får heller inte glömma att inte ens Fox news orkade stå emot i längden; numera hetsar de också ganska mycket mot Trump. Om SvD går hand i hand med sossarna och utmålar Sverigedemokraterna som nazister och allt vad man kan hitta på, då blir det svårt för dem att hålla fast vid Moderaterna och Kristdemokraterna.

Den andra stora frågan är då: vad gör M och KD då? Kommer de att göra som Mitch McConnell, som direkt efter riksrätten mot Donald Trump – han friades, bland annat genom McConnells röst – höll ett politiskt avrättningstal mot Trump. Det är som bekant svårt att fatta mod och stå emot en kompakt hetsmobb av journalister, kändisar och såssar. SvD, M, KD och andra kommer att behöva bekänna färg.

Positionering inför valrörelsen är i full gång.

Vill du läsa mer sådant här? Teckna en prenumeration på Nationalisten, Sveriges enda nationalistiska tidskrift. Den kommer ut en gång i månaden och du väljer själv om du vill få hem den tryckta upplagan eller bara läsa den digitalt.

(Visited 102 times, 1 visits today)
0
Vi vill veta vad du tycker! Lämna en kommentar!x
()
x
Share This